Meghívó
Az Ókortudományi Társaság 2022. április 22-én, pénteken 17.00 órakor
kezdődő felolvasóülésére, amelynek programja:
Hamar Imre
(ELTE BTK Kínai Tanszék)
Polémia és adoptáció: az ókori kínai filozófia találkozása a buddhizmussal
Az ókori kínai filozófiai iskolák közül a konfucianizmus a Han-dinasztia uralkodó ideológiája lett, eszményei (igazságosság, emberségesség, szülőtisztelet, szertartásosság) a kínai társadalom alappilléreivé váltak. Az Indiából a Selyemút mentén az i. sz. első században Kínába érkező indiai és belső-ázsiai buddhista szerzetesek életmódja, tanításai számos ponton szöges ellentétben álltak a Kínában általánosan elfogadott értékrendszerrel. A szülőtisztelő gyermek számára a konfuciánus előírások szerint a legfontosabb feladat az utódnemzés, a család folytonosságának biztosítása, hogy mindig legyen fiú a családban, aki az ősök templomában bemutatja a szükséges áldozatokat az ősöknek. Érthető, hogy a konfuciánus írástudók nem tudták elfogadni a buddhizmus által megkövetelt cölibátust, és apologetikus írásaikban hangot is adtak kritikájuknak. A második századtól kezdve a buddhisták válaszul vitairataikban hangsúlyozták a szerzetesi élet hasznosságát a társadalom szempontjából, továbbá olyan a Buddhának tulajdonított indiai műveket, szútrákat fordítottak le, illetve ilyen szútraként feltüntetve írtak kínai szerzők is műveket, ún. apokrif szútrákat, amelyek hangsúlyozzák a szülőtisztelet fontosságát a buddhista gyakorlatban.
Mayer Gyula
(ELKH BTK Moravcsik Gyula Intézet)
Janus Pannonius kézírása és kancelláriai tevékenysége
Csapodi Csaba 1981-ben kísérletet tett arra, hogy különféle forrásokban azonosítsa Janus kézírását, azonban a Janus-autográfiára vonatkozó némely állítását a kritika komoly fönntartásokkal fogadta. A királyi oklevelek kancelláriai jegyzeteinek alaposabb vizsgálata lehetővé teszi a Janus kezéhez köthető jegyzeteknek a korábbinál szélesebb körben történő azonosítását. Mintegy melléktermékként más kancellárok (Vitéz János, Várdai István, Bodó Miklós, Handó György és Matucsinai Gábor) kézírása is több-kevesebb bizonyossággal elkülöníthetővé válik.
Helyszín:
ELTE BTK A épület, Kari Tanácsterem
Budapest, VIII. ker. Múzeum körút 4/A, magasföldszint