2024. április 9.
Meghívó
2024. április 19-én, pénteken 17:00 órakor
felolvasó ülésére, amelynek programja
Jessica Lightfoot:
Healing Texts: Bodies and Grammar in Aulus Gellius and Galen
és
Agócs Péter:
Gyász és öröm: Pindaros 8. isthmiai ódája
című előadásai.
ELTE BTK A épület, Kari Tanácsterem
Budapest, VIII. ker. Múzeum körút 4/A, magasföldszint
Az előadások témája:
Healing Texts: Bodies and Grammar in Aulus Gellius and Galen
This paper delves into the broader cultural association between text and body in the Greek and Roman literary traditions, exploring how medicine and philology intersected in the ancient world. It highlights the parallels between Galen’s medical narratives and those found in the works of contemporaries like Aulus Gellius, shedding light on the shared concerns and perspectives of doctor-grammarians in ancient times. It demonstrates that Galen, much like contemporary doctors with new technologies, grappled with the transformative potential of written texts in disseminating medical knowledge. It also more widely explores the impact medical ideas and writing had on the study of textual criticism and grammar in the ancient world.
Agócs Péter:
Gyász és öröm: Pindaros 8. isthmiai ódája
Az előadás Pindaros életműve egyik legellentmondásosabb darabját vizsgálja. A 8. isthmiai óda az aiginai Kleandros pankrationgyőzelmét ünnepli, röviddel a perzsa háborúk vége után, az i. e. 470-es évek legelején. Az óda eleje érdekesen és következetesen szembeállítja az örömet és a gyászt mint a korai görög énekkultúra egymásnak ellentmondó fogalmait. Az epinikion, ami a győztest Achilleusszal, a mostani háborút a trójai háborúval összeköti, azonban éppen a két érzelem szintézisét alkotja meg azzal, ahogy a homérosi eposzhoz, a halotti siratóhoz és általában az emlékezet kultúrájához nyúlik vissza, hidat teremtve ezzel a költői műfajok és a mindennapi élet szokásai és hiedelmei között. Az óda formájában és rétorikájában nem csak Pindaros máshol is használt műfaji nyelvének, a verseiben implikált poétikának a nagyszerű példája és forrása, hanem a koraklasszikus emlékezetpolitikáról és a költői hagyomány hasznairól is ad tanúbizonyságot.